Hirdetés

Főoldal » Mindennapok » A jobb holnap nyomában – A stressz kezelése (cikksorozat - II. rész)

A jobb holnap nyomában – A stressz kezelése (cikksorozat - II. rész)

2015. Február 23. 14:56

Cikksorozatunkban a „jobb holnap” fogalomkörét próbáljuk megfejteni, hiszen ez ma egy olyan gyakran használt kifejezés lett, ami az emberek szótárában napi rendszerességgel előfordul. „Ne aggódj, holnap jobb lesz... holnap más lesz” - hangoznak a megszokott válaszok. A cikksorozat első megjelenésében a boldogság témaköréről beszélgettünk, a második anyagban a stresszkezelés fontosságát vizsgáljuk. A cikksorozat szaktekintélye, Dr. Hídvégi Márta pszichológus, online-pszichológus segít ezúttal is a válaszok keresésében.

Fotó: Flickr / Creative Commons /

Nem lehet vakon elmenni a téma mellett, a stressz okozta tünetek ma a leggyakoribb problémák közé tartoznak, legyen az fizikai tünet, vagy lelki elváltozás. A megfelelő belső egyensúly megtartása egészen más életminőséget biztosít, ami mindenki számára fontos szempont kell legyen. Főként akkor, ha kis lépéseket tehetünk is érte.

 

Nyilván nehéz általánosságban kijelenteni bármit is az emberek lelki állapotáról, hiszen ez esetenként más és más lehet. Mégis, hogyan látja, mennyire jellemző ma a stressz okozta belső egyensúly felborulása? Sokan keresik meg efféle problémákkal?

 

A belső egyensúly felbomlása sok tényező miatt van. Elsősorban a napi rossz, káros időbeosztás, a sok rohanás, kapkodás miatt. A családok nem ülnek le együtt reggelizni, szanaszét ebédelnek, és TV előtt vagy össze-vissza vacsoráznak. Nem adják meg egymásnak az esélyt és a tiszteletet, hogy egymásra figyeljenek. A gyerekes családoknál figyeltem meg ezt a jelenséget. Emiatt sok pszichoszomatikus panaszokkal küzdő gyerekkel keresnek meg. Mit tudok pszichológusként tenni? Próbálom meggyőzni a családot, hogy az éhgyomorral induló, a reggeli sürgetésektől ideges gyerek milyen stesszesen kezdi az óvodát vagy az iskolát, ahol természetesen a követelmények, a sok-sok alkalmazkods miatt szintén sok stressznek vannak kitéve.

 

Melyek azok a szempontok, tudatos lépések, amelyeket követve, jobb mindennapokat élhetünk meg? Vannak-e olyan megoldások, amelyekkel például egy stresszes munkakört, kevésbé feszültté tehetünk?

 

A napi ritmus nyugodttá tétele, megtervezése fontos. A munkahelyi légkör alakításánál a kommunikációs analfabétizmus (erős szó, de ezt tapasztalom!), vagy enyhébb kifejezéssel kommunikációs melléfogások, a konfliktusok rossz kezelése okoz problémát. Konfliktus-kezelési tréningek, kommunikációt fejlesztő csoportos tréningek jó hatásúak lehetnek.

 

Miként hozható össze a tudatos stressz-kezelés a kötött napi rutinnal? Jó megoldás lehet-e, ha valaki kilép a komfort zónájából, és esetleg új, számára addig ismeretlen dolgok felé nyit?

 

Akinek stressz-kezelésre van szüksége, az nincs a napi komfortzónájában. Igen, azt hiszem az a jó, ha belátja, hogy tovább így nem mehet, mert erre rámegy az egészsége, és megkeresi azokat az új lehetőségeket (sport, művészetek, hobbik, baráti kapcsolatok építése), amelyek pozitív élményeket jelentenek számára.

Fotó: Dr. Hídvégi Márta

Az őszi-téli időszak még jobban megviseli az embereket, hiszen rövidek a napok, korlátozottak a lehetőségek. A tavasz hozta hosszabb nappalok valóban felerősítik az emberek stressztűrő képességet, vagy a jó idő miatt pusztán csak ösztönösen elhisszük, hogy így van?

 

A fény jótékony hatása ismert, bizonyított. Depresszióban alkalmaznak télen fényterápiát. Tehát van benne ösztönös rész, de van spontán ok is. Hosszabb nappalok, több lehetőség a szabadban, több lehetőség a szabadidő hasznos eltöltésére. Tavasszal nem rohanunk az utcán, mint télen, amikor fázunk, és alig várjuk, hogy bemenjünk egy fűtött helyre. Sétálunk, ösztönösen begyűjtjük a természet szépségeit (virágok, fák, szebb kirakatok, stb.). De érdemes tudatosítani, hogy most kedvezőbb hatások fognak érni bennünket.

 

Egy jól működő párkapcsolat mennyire segítheti a stresszkezelést? Milyen hatással vannak egymásra az emberek e téren?

 

Jó kapcsolatok jó hatással vannak minden téren.

 

Az ember általában igyekszik tudatosan tervezni a jövőt, legalábbis az adott lehetőségekhez képest. Az új célkitűzések, tervek jó kapaszkodók lehetnek a mindennapi stresszhelyzeteken való felülemelkedésben?

 

A reális tervek mindenképpen pozitív hatást fejtenek ki. Fontos, hogy a közös tervezés a jó párkapcsolatban, a jó családi légkörben, a kellemes munkahelyen még kiegyensúlyozottabb, még stabilabb kapcsolatokat eredményeznek. A stresszes környezetben a jól megfogalmazott, jól kivitelezett tervezés enyhíthet a stressz- helyzeten, oldódhat a konfliktus. A bizakodás pozitív hatású.

 

Dr. Hídvégi Márta weboldalát itt, facebook- oldalát ide kattintva érhetik el.

Hirdetés

Vissza

motivalodok.hu - Egy jó irány nem visz zsákutcába

© 2017 www.motivalodok.hu - Minden jog fenntartva.