Hirdetés

Főoldal » Mindennapok » A „jobb holnap” nyomában – I. rész (cikksorozat)

A „jobb holnap” nyomában – I. rész (cikksorozat)

2014. December 15. 11:14

Cikksorozatunkban a „jobb holnap” fogalomkörét próbáljuk megfejteni, hiszen ez ma egy olyan gyakran használt kifejezés lett, ami sok ember szótárában napi rendszerességgel előfordul. „Ne aggódj, holnap jobb lesz...” - hangzik egy megszokott válasz a sok közül. A sorozat első részében a boldogság fogalmát tárjuk fel.

 
Fotó: Flickr / Creative Commons / Vinoth Chandar

 

Régen talán kevesebbet lehetett hallani a szót magát, ma a legtöbb dalszöveg, film, könyv a hiányát dolgozza fel, ritkán a birtoklását. De mit is jelent valójában boldognak lenni? Will Smith zseniális alakítása „A boldogság nyomában” című filmben, válaszalternatívát ad bizonyos kérdésekre azt illetően, hogy mik is lehetnek a boldogság alapvető feltételei. Család, szeretet, biztos munkahely, egzisztencia. Ezen kívül ezeregy tényezője lehet, melyeket a cikksorozat állandó szaktekintélye, Dr. Hídvégi Márta pszichológus segítségével vizsgálunk meg. 

                                                                                                                          

- Lehet-e tudatosan keresni a boldogságot? Tehetünk-e előre megtervezett lépéseket felé?

 

Beállítódás kell hozzá. Hinni kell benne, hogy megtalálható. A pesszimisták, a depressziósok lemondanak a kereséséről, feladják. Az optimisták hisznek benne. Könnyebben felismerik, ha közeledik hozzájuk, és örömmel fogadják, esetenként elébe is mennek. Az ember legalapvetőbb vágya, sokszor azonban reménytelen törekvés.                                                                                                                                                                                                                                                                            Fotó: Dr. Hídvégi Márta

 

A modern pszichológia képviselői is hirdetik, hogy a boldogság nem a külső körülményektől függ.

Ha:

  • pozitívan állunk a mindennapokhoz, a kihívásokkal való megbirkózás nem teher, hanem kihívás,
  • elégedettek vagyunk magunkkal és másokban sem a hibákat keressük,
  • felelősséget vállalunk magunkért, a munkánkért, és a kapcsolatainkért.

Ez az attitűd azt eredményezi, hogy a lelki állapotunk jó, az élettől a legjobbakat várjuk, és hisszük, hogy a céljainkat meg tudjuk valósítani. A boldogságot nem lehet üldözőbe venni, mert akkor biztos elkerül. Nem lehet görcsösen akarni! Az életben elért sikerek hozzák meg a boldogság-élményt.

„Az első lépés a boldogságunk és megelégedettségünk növelésére – annak definiálása, hogy hol termelődnek.” (Csíkszentmihályi Mihály)

Mik az erősségeink? Mik a szenvedélyeink? Életcéljaink? Pozitív kapcsolataink? Pozitív környezetünk? Stabilitásunk?

 

- Létezik-e kielégítő, tartós boldogságállapot, vagy mindig új irányt, új célokat szül annak birtoklása?

 

Csíkszentmihályi Mihály "Flow" elmélete a legmodernebb pszichológiai kutatásokon alapuló boldogságkutatás eredménye.

Arról ír, hogy a tudat rendje az áramlat. A tökéletes élmény állapota ez. A tudatba áramló ilyenkor összeegyeztethető a célokkal, a pszichikus energia erőfeszítés nélkül áramlik bennünk.

A flow az a jelenség, amikor tudatunk harmonikusan rendezett, és magának a tevékenységnek a kedvéért szeretnénk csinálni, amit éppen elkezdtünk. Az ember képes élvezni az életet a nehézségek ellenére is.

 

- Fenntartható-e huzamosan a boldogság állapota a mai, ingerekkel teleszőtt világban? Mire figyelhetünk tudatosan, amivel elősegíthetjük saját magunk belső egyensúlyát?

 

Nem tartható fenn hosszú ideig, nem egy megnyugvást adó örök állapot. Sikereken keresztül érjük el. Újabb és újabb sikerek kellenek ahhoz, hogy általában benne maradjunk a békés, elégedett, optimista komfort zónánkban, onnan könnyen lehet újra és újra az izgalmas, örömteli, helyenként extatikus flow zónába kerülnünk. Ebben a zónában élhetjük át a boldogság érzését.

Arra is figyelmeztet Csíkszentmihályi Mihály, hogy több alkalommal szükségünk van a nyugis, kissé unalmas, „semmi különös” érzésű koktélzónára, mert a tartós extatikus állapot károsító.

 

 

Fotó: Flickr / Creative Commons / St0rmz

 

- Milyen motiváló hatások kellenek ahhoz, hogy őszinte boldogságérzete legyen valakinek, s ne csak egy hamis érzést nevezzen annak?

 

Az életminőség, az életritmus átalakítása sokat segít. A kiegyensúlyozott emberek általában boldogak, elégedettek tudnak lenni.

 

Pezsgő életet élnek.

Nyitottak mindenféle tapasztalatra.

Mindig képesek újat tanulni.

Erős kötelék fűzi őket más emberekhez.

Erős kötelék fűzi őket a környezetükhöz.

Mindent élveznek, amit csinálnak, még ha az nehéz, fárasztó is.

Ritkán unatkoznak.

Természetesen viselkednek minden helyzetben. 

 

- Számtalan megosztott idézet, dalszöveg kering az internetes közösségi oldalakon, amelyek mind a hiányra/ boldogságra mutatnak rá. Mi okozhatja ezt a jelenséget manapság? Egyszerűen többet foglalkozunk vele, mint régen, vagy arról van szó, hogy nyíltabbá váltunk a modern világ által?

 

A világirodalom, a művészetek, a zene birodalmában évezredek óta a boldogság hiányról, a szomorúságról, a szerelmi bánatról, a magányról írnak, énekelnek, beszélnek, ezt ábrázolják. Ha kimondom a hiányt, azzal meg is szüntetem. Ha átérzem, átélem a szomorúságot, a bánatot a művészeteken keresztül, akkor lelki táplálékot kapok. Az internet jellegénél fogva felerősítette ezt a jelenséget, percenkénti információnk van mindenről, de ez nem azt jelenti, hogy többet foglalkozunk vele, hanem másképpen.

 

Dr. Hídvégi Márta weboldalát itt, facebook- oldalát ide kattintva érhetik el.

 

Folytatás következik...

 

Hirdetés

Vissza

motivalodok.hu - Egy jó irány nem visz zsákutcába

© 2017 www.motivalodok.hu - Minden jog fenntartva.