Hirdetés

Főoldal » Mindennapok » Hogy tudnék ma jó pedagógus maradni?

Hogy tudnék ma jó pedagógus maradni?

2015. Szeptember 30. 15:39

A partvonalról figyelem (hallok róla, tapasztalom) a köznevelés mai helyzetét. Nevelésre változtatták a törvényben az oktatás szót. Azt gondoltam, hogy ehhez igazított tartalommal fogják feltölteni, megtölteni, betölteni.

Fotó: Flickr / CC / Angie Garrett / Illusztráció 

Ha ma tanítanék, nem írnék portfóliót, ellene lennék a PÖCS-nek. Nem tudom, képes lennék-e megőrizni a tudásomat, lelkesedésemet, kompetenciámat így? Egyáltalán az állásomat?

Ha ma tanítanék, meg kéne erősíteni a hajdan szerzett nevelési, pszichológiai tudásomat, továbbá a kedvemet, a motivációmat és a lendületemet ahhoz, hogy csak a gyerekekre koncentráljak.

Hogy is kezdhetnék hozzá másként, mint tanítómesteremtől, Carl R. Rogerstől elsajátított tudásom, attitűdöm, tapasztalatom felhasználásával!

Ahhoz, hogy erőt merítsek belőle, elővettem Carl R. Rogers: Valakivé válni – A személyiség születése című kötetét. (Edge, 2000. Budapest, 2010.)

Ki a szerző? 1927-től gyakorló pszichológus, pszichoterapeuta, pedagógus, a XX. század egyik legjelentősebb szakembere. Hazánkban is tanított: 1984-ben és 1986-ban Szegeden.

Előadásai, cikkei, könyvei konstruktív gondolkodásra sarkallták a szakembereket. Remélem, az a néhány kiragadott idézet, amit most leírok, az olvasót arra ösztönzi, hogy a fentebb említett könyvet a kezébe vegye, tanulmányozza. Hiszem, nem tudja megállni utána, hogy ne keressen újabb és újabb műveket a szerzőtől!

A tizenharmadik fejezetben (szerencsés szám!) a tanítással és tanulással kapcsolatos gondolatait írja le.

  • „... kizárólag az a tanulás befolyásolja jelentősen az ember viselkedését, amely felfedezésen alapul, és amely egy belső igényt elégít ki.
  • Az ilyen felfedezésen alapuló tanulást… nem lehet közvetlenül kommunikálni mások felé.
  • Úgy érzem, hogy az egyik legjobb, de talán a legnehezebb módja a tanulásnak az, ha le tudom vetkőzni a saját defenzív magatartásomat…, és ha megpróbálom megérteni, hogy az élmény mit jelent, milyen érzéseket hoz létre a másikban.
  • A másik fontos…, ha kifejezhetem a bizonytalanságaimat, ha tisztázhatom a zavaraimat, és így közelebb kerülhetek ahhoz, amit az élmény valóban jelent a számomra.
  • A lényeges tanuláson olyan tanulást értek, amely több és más, mint pusztán adatok gyűjtése. Olyan tanulást, amely megváltoztatja a tanuló viselkedését, attitűdjét, jövőjét, személyiségét. Olyan tanulást, amely át meg átjárja az ember egész lényét.”

Rogers kliensközpontú terápiájában a következő tanulási típusok találhatók, illetve az alábbi változások játszódnak le:

  • A személy elkezdi önmagát máshogy látni.
  • Nő az önbizalma, és nagyobb mértékben válik képessé önmaga irányítására.
  • Észlelése jobban alkalmazkodik a változó világhoz.
  • Realistább célokat tud kitűzni magának.
  • Érettebb lesz a viselkedése.

A funkcionális, az igazi változást előidéző, a holisztikusan ható tanulás elsajátításához a szerző a pszichoterápiában lejátszódó tanulási folyamatok adaptálását ajánlja az oktatásban.

Miről is van itt szó?

Hitelesség, feltétel nélküli pozitív elfogadás, empatikus megértés. Mindezeket a pedagógusnak sikeresen kell tudnia kommunikálni! Úgy, hogy a gyerek érzékelje és átélje tanára hitelességét, elfogadását, empátiáját.

A kliensközpontú terápia alapelveire építő tanulási folyamatokban sok sikerélmény érheti a tanárt és a tanulót is.

Aki szabadabb, teljesebb életet akar élni, és ilyen életet akar biztosítani a tanítványai számára, az biztos, hogy élvezettel fogja olvasni ezt a nem könnyű, ámde hasznos könyvet.

Szerző: Dr. Hídvégi Márta

pszichológus, online pszichológus

Hirdetés

Ajánlott cikkek:

Vissza

motivalodok.hu - Egy jó irány nem visz zsákutcába

© 2018 www.motivalodok.hu - Minden jog fenntartva.