Hirdetés

Főoldal » Sport » „A mozgás a legjobb, amit tehetünk az egészségünkért” - Almásy Csilla

„A mozgás a legjobb, amit tehetünk az egészségünkért” - Almásy Csilla

2015. Április 14. 09:14

Mindenkinek megvan a maga története, ami sokszor egészen új fordulatok során változik és alakul. Almásy Csilla munkássága a sikertörténetek egyike, és az ő életében is a változások alakították az eredményes karrierhez vezető utat. Csilla motivál a mozgásra, az egészséges életvitelre ösztönöz, teszi mindezt egy összetett tudásbázissal, amelyet több helyütt tanít. Fontosnak tartja a közösségi portálokon való megjelenést, hiszen azáltal szélesebb körökben prezentálható az az információ, ami ráirányít az egészséges életre, annak bizonyos részterületeire. Beszélgetésünkben hivatását tárjuk fel, s azokat az együtthatókat, amelyek addig vezettek, hogy Csilla ma már több ezres közönségből figyelő szempárokat tudhat maga mellett.

Fotó: www.fotosarok.hu 

Milyen módon történt a te találkozásod az egészséges életformára irányuló tudományokkal? Ha jól tudom, egészen más területeken dolgoztál azelőtt.

 

Bizony, egészen más irányba indultam. Államigazgatási és közgazdász diplomáimmal a jogi kiadásban dolgoztam több mint 10 évig, előbb szerkesztőként, majd marketing managerként. Az irodai munka mellett rendszeres fitneszbérletem volt, így vendégként ugyan, de az életem része volt a mozgás. 2003-ban gondoltam egy nagyot, hogy ezt akár én is oktathatnám. Munka mellett kezdtem el a sportirányú tanulmányokat – aerobik oktató, személyi edző, és sok-sok speciális tanfolyam. Az egyik ilyen tanfolyam volt 2005-ben a gerinctréneri, ahol végleg eldőlt az életem. (mosolyog) Onnantól tudtam, hogy én a gerinccel szeretnék foglalkozni és egyszer gyógytornász szeretnék lenni. Ez nagy álom volt, hiszen gyógytornásznak csak nappali tagozaton lehet tanulni, én meg akkor már 30 éves voltam, kialakult egzisztenciával, munkával, házassággal, lakáshitellel. De az álmok teljesülnek, ha nagyon akarjuk és persze, ha teszünk értük! 2008-ban végleg felálltam az íróasztal mellől, majd 34 évesen beültem a Semmelweis Egyetem gyógytornász-fizioterapeuta szakára.

 

Gyógytornász-fizioterapeuta, jógaoktató, gerinctréner, dinamikus jógaoktató vagy, és személyi edzőként is dolgozol. Mi motivált abban, hogy ekkora komplex tudást szerezz, amit az emberek felé közvetítesz?

 

Így felsorolva tényleg színes a kép. (mosolyog) Mondjuk a személyiségem is ilyen. Igazi ikrek vagyok, szeretem a pörgést és egyáltalán nem bírom a monotóniát. De visszatérve, csak első hallásra tűnik úgy, hogy sokfelé forgácsolódik a figyelmem, mert ha közelebbről megnézzük, mindegyik tulajdonképpen a gerincről szól, csak egy kicsit más aspektusból. Gyógytornászként is főleg gerincbetegekkel foglalkozom, illetve sportolókkal végzett gerinc körüli stabilizációs programokkal. Csoportos óráim (jóga, gerinctréning) mozgásanyagát is a gerinc mobilitása és stabilitása céljából állítom össze. Sőt, személyi edzőként is olyan vendégekkel foglalkozom, akik anno gerincbántalmakkal kerestek fel, ma már ugyan jól vannak, de fontos számukra, hogy az edzésprogramjuk tudatos gerincvédelemre épüljön.

A kérdésbeli múltidő pedig nem helytálló, nem csak motivált a tudás iránti vágy, hanem továbbra is motivál – rengeteg továbbképzésre járok, hegyben állnak a külföldről rendelt szakkönyvek az asztalomon és a könyvjelzőzött szakcikkek a gépemen. Ez egy soha véget nem érő történet. Minél többet tanulok, annál inkább azt érzem, hogy keveset tudok.

Na, de hogy mi is motivál? Egyrészt az olthatatlan kíváncsiság – az emberi test egy csoda! Másrészt másoknak segíteni, akár a gyógyulásban, akár a jobb teljesítményben, felemelő érzés, az egyik legszebb hivatás!

Fotó: www.fotosarok.hu 

A gerinctréningre, a mindennapokból adódó gerincproblémák javítására nagy hangsúlyt fektetsz. Mik a tapasztalataid, általánosságban hány embert érintenek ma a különféle gerincproblémák?

 

Szinte mindenkit! Elég egy társaságban bemutatkoznom, máris mindenki mondja, hogy hol fáj neki. (mosolyog) De komolyra fordítva a szót, egy felmérés szerint az emberek 80%-a élete során legalább egyszer találkozik hát- és/vagy derékfájással. A probléma – a fájdalom mellett természetesen – a betegség hosszú elhúzódása, a munkából való, akár több hónapig tartó kiesés. Ezért is gondolom, hogy a prevenció a legjobb megoldás. Rendszeres testmozgással és a mindennapi tevékenységeink helyes kivitelezésével - helyes testtartással - jó eséllyel elkerülhetjük a deréktáji panaszokat.

 

Részletes tornagyakorlatokkal készíted videóanyagaidat, amit gyakorlatilag a gerincproblémákkal küzdők is könnyűszerrel végezhetnek otthonaikban. Fontosnak tartod, hogy általánosságban is minél több emberhez eljuttasd a mozgási lehetőségeket?

 

Sajnos nem mindenki talál a környezetében megfelelő tornalehetőséget, ezért mindenképpen jónak tartom, ha ilyenkor legalább az interneten elérhető vagy megvásárolható tornavideók segítségével tornáznak az emberek. Fontos megérteni, hogy a mozgásrendszer csak akkor érzi jól magát, ha mozgunk. És a mozgásszervi betegségek nagy része is csak mozgással javítható.

Pár éve készítettünk két rövidebb gerinctorna videót, aminek nem várt sikere volt, illetve van azóta is. Számomra is meglepő leveleket kapok rendszeresen, hogy már ez a pár perces tornaprogram is milyen javulást eredményezett a betegek állapotában. Ez mindenképpen arra sarkall, hogy több ilyen videót készítsek. Éppen ezért vonultam most vissza egy kis alkotói szabadságra, hogy végre nekilássak ezeknek a – sokak által már nagyon várt – felvételeknek. Tulajdonképpen így még több embernek fogok tudni segíteni, nem csak azoknak, akik eljutnak az óráimra.

 

Emberek százait mozgatod meg élőben. Számodra milyen visszaigazolás ez, hogy figyelmes szemek követik a te mozdulataidat?

 

El sem lehet mondani, milyen jó érzés, hogy ennyire megbíznak bennem a vendégeim! Tornát tartani (bármilyen óráról is legyen szó), óriási felelősség, hiszen a testi épségüket bízzák rám. Éppen ezért még ennyire sok év után is minden egyes órámra készülök, megtervezem a gyakorlatokat, le is jegyzetelem, begyakorlom otthon. Mondják is, hogy nálam mindig minden a helyén van... Még a nem szakember is észreveszi, hogy összedobált gyakorlatokat csináltat az oktató, vagy valami rendszerben következnek a feladatok.

Az pedig, hogy évek óta minden héten ott vannak, a legjobb visszaigazolás, hogy ez jó nekik, szeretik és jobban érzik magukat, gyógyulnak. Ennél szebb hivatást alig tudok elképzelni. (mosolyog)

Fotó: www.fotosarok.hu 

Több helyen is tanítasz. A tanítással hogyan kerültél kapcsolatba? Egyértelmű felismerés volt számodra, hogy ily módon is közvetítenéd az információt?

 

Mikor elkezdtem sporttal, gerinctréningekkel foglalkozni, még fel sem merült bennem, hogy egyszer tanítani is fogok más edzőket. A dolog úgy indult, hogy muszáj volt egy rendszert felállítanom magamnak, hogy hogyan tudom az óráimat megtervezni, felépíteni hétről-hétre. Annyira jól sikerült ez a tematika, hogy úgy gondoltam, ezt akár taníthatnám is. Tettünk egy próbát és azonnal jöttek a pozitív visszajelzések. Rövid idő alatt teltházassá váltak a tanfolyamaim, egyre több iskolába hívtak tanítani. Ma már a saját képzéseim mellett a Fitness Akadémia és a Purnam Jógaoktató Akadémia állandó tanára vagyok, illetve felkérésre több iskolában is szoktam órákat, előadásokat tartani. Szintén az „ikrekségemnek” köszönhetően eléggé kommunikatív vagyok (értsd: jó a beszélőkém), így a párom szerint ennél jobb munkát nem is választhattam volna. Sokszor egész nap tanítok, reggeltől estig csak mondom. Imádom az anatómiát és imádom tanítani! A legjobb, hogy még azok a hallgatók is megszeretik, akik szükséges rosszként gondolnak rá. Átragad rájuk a lelkesedésem és megrögzötten kezdenek ők is anatómia videókat, cikkeket kutatni az interneten. (mosolyog)

 

Az általad prezentált élet az egészséges mindennapokra hívja fel a figyelmet, illetve arra irányít rá. Hogyan tudnád megfogalmazni, mi jelenti számodra a sikert? Például egy jelentős gyógyulás, ami a te „kezed” alatt történt?

 

A siker sokféle formában megmutatkozik számomra. A legszebb természetesen az, amikor valaki meggyógyul, megszabadul a fájdalomtól, javul az életminősége. Vagy éppen eléri a kitűzött célt (fogyás, izmosodás, erősödés stb.). De siker az is, ha egy sosem mozgó ember elkezd rendszeresen mozogni. Ha egy tanítvány egyre sikeresebb órákat tart és már az ő keze alatt is boldogabb, egészségesebb vendégek születnek. Vagy ha óra után odajön egy vendég és könnyes szemmel megköszöni, amit kapott, nem csak fizikai értelemben. A mozgás ugyanis csodás folyamatokat indít el a testben és nem csak a fizikai síkon, hanem mentálisan is. Enyhül a fáradtság, oldódik a feszültség, kisimulnak a lelki ráncok. Egy órára csak magaddal foglalkozol, nem másra gondolsz. Mikor adunk egy teljes órát csak magunknak? Elég gyakran előfordul, hogy a gyertyafényes nyújtásnál kicsordul egy-két könnycsepp, megkönnyebbül az ember. És az egészséghez a lelki egyensúly is hozzátartozik, ugyanakkora súllyal, mint a testi.

 

Üzennél-e valamit azoknak, akik még nem kóstoltak bele a mozgások valamelyikébe, de esetleg éppen ilyen terveket fontolgatnak magukban?

 

Mindenképpen azt, hogy induljanak útnak és keressenek egy olyan oktatót és olyan mozgásformát, ami örömet okoz nekik. „Muszájból” nem érdemes... Olyat kell találni, ami lázba hozza, amiért zuhogó esőben is elindul a tornazsákjával! De ha ezt egy videó adja meg, akkor az is tökéletes! Elkezdeni mindent nehéz, de ha hozzászokunk a mozgáshoz, már nem lesz kényszer. Ami jó, azt a testünk követelni fogja, márpedig a mozgás a legjobb, amit tehetünk az egészségünkért, a jóllétünkért. És a testünk meghálálja a törődést. (mosolyog)

Örömteli mozgást és jó egészséget kívánok minden Kedves Olvasónak!

Almásy Csilla közössögi oldala itt érhető el.

 

Szerző: Gyeszát Zsolt 

Hirdetés

Ajánlott cikkek:

Vissza

motivalodok.hu - Egy jó irány nem visz zsákutcába

© 2017 www.motivalodok.hu - Minden jog fenntartva.