Hirdetés

Főoldal » Üzleti világ » Magyar siker a „smart világban” – az iRBeacon fejlesztőit kérdeztük

Magyar siker a „smart világban” – az iRBeacon fejlesztőit kérdeztük

2015. Március 16. 15:20

Az iRBeacon fantázianéven futó okos-távirányító egy magyar fejlesztői csapata produktuma, akik nem ma kezdték a munkát - sikerük kulcsa előző fejlesztések által megszerzett tapasztalatokban rejlik. A fejlesztés munkálatai során „egy kerek egészt alkotunk” - mondja Sulina Krisztián, akitől válaszainkat kaptuk. Kötetlen interjúnkban az iRBeacon megszületésének hátterét tárjuk fel.

Fotó: http://www.irbeacon.me/

Maga a termék egy okos-távirányítóként definiálható, amely egy kisebb szerkezetből-, és az azt irányító okosmobilra telepíthető applikációból áll. Segítségével különféle használati tárgyakat az irányításunk alá vonhatunk, legyen szó fényképezőgépről, vagy akár televízióról. Krisztiánéknak egy előző fejlesztés által már lehetőségük volt belelátni az okostermékek piacába, ami nagymértékben hozzájárult a termék sikeres kidolgozásához.

 

Kezdjük a legelején! Véletlen ötletként jött az iRBeacon, vagy mint fejlesztői csapat leültetek, s kollektíven gondolkodtatok valami újban?

 

Szerencsés véletlen folytán, kicsivel több mint másfél évvel ezelőtt találkoztunk egy smart/okos világítási rendszer fejlesztése kapcsán. Ugyan azzal a projekttel nem értünk el komoly üzleti sikereket, de megnyitotta a kaput a smart home rendszerek és fejlesztések irányába.

Az ötlet maga nagyon fontos, de önmagában az még nem elég, nagyon sok változónak kell együtt állnia, hogy tényleg kézzel fogható sikeres produktum legyen belőle. Az iRBeacon-nel úgy néz ki, hogy sikerült ide eljutnunk. A terület adott volt - smart világ - mi pedig mindenféleképpen valami retrofit okos kütyüt szerettünk volna létrehozni. Már az előző projektünk során gondolkodtunk a lehetséges folytatáson és “kapóra” jött a világítási projekt sikertelensége. Szép magyar szót használva, ahelyett, hogy búslakodtunk volna, pivotáltunk és inkább előre tekintettünk. Röviden ennyi...

 

Honnan jött az ötlet, hogy pont az Indiegogo-n mutassátok meg magatokat a világnak? Külső szponzor nem jöhetett szóba?

 

Itt is vissza kell, hogy csatoljak az előző próbálkozásainkra. Több kockázati tőkés befektetőnél is jártunk, egy hónapot töltöttünk a "startup-ok mekkájában”, San Francisco-ban, kapcsolatokat építettünk, meetup-okra jártunk, mindezt nem csak egy ötlettel, hanem gyártás előtti protoval a kezünkben, de nyilván ott sincs kolbászból a kerítés. Mindenki nagyon kedves volt, sok bíztatást kaptunk, de hogy is fogalmazzak, itthon főleg, de San Francisco-ban is azért konzervatívak a befektetők, nem dobálóznak több százezer,vagy millió dollárral. Igazándiból a közösségi finanszírozás, crowdfunding világa már ismerős volt számunkra, így adta magát, hogy megpróbáljuk, és mellesleg a reklámérték mellett, nagyon jó validáció (visszaigazolás) a termék számára is. Két fő platform van, amin érdemes próbálkozni - a Kickstarter és az Indiegogo - mind a kettőhöz volt szerencsénk. Most is mind a két platformon fut a projektünk.

Fotó: www.irbeacon.me

Mekkora munkát jelentett a fejlesztés menete? Külön egységekre osztottátok magatok között a részfeladatokat?

 

Szerencsére nagyon jól kiegészítjük egymást. Ha csak a kompetenciákat nézzük, akkor is kisebb-nagyobb átfedésekkel, de egy kerek egészt alkotunk, és persze emellett nagyon jól kijövünk egymással, baráti a viszony. Péter főként a webes/marketinges feladatokért felel, (e-business, marketing) mindemellett pedig ő viszi az iOS fejlesztést is. Marci a fw/hw villamosmérnök gurunk. Én szintén villamosmérnökként végeztem, de évekig dolgoztam LEAN termelési tanácsadóként, így van rálátásom a gyártási folyamatokra, emellett még a hw tervezés egy része és az android fejlesztés is az én reszortom. Ezen kívül baráti, családi segítőink is vannak design, marketing, gyártás és sales vonalon.

 

A folyamat a tervezéssel kezdődik, majd idővel elkészül a prototípus, ami jól működik. Mégis, mikor érzi azt ember, hogy használható és jó az általa kitalált projekt?

 

Közhelynek hangozhat, de hinni kell abban, hogy valami jó dolgot adsz az emberek kezébe, enélkül szerintem nem is érdemes elkezdeni. Ha nem lenne használható el sem kezdtük volna. Próbálunk mindig valami olyasmit fejleszteni, ami megkönnyíti, jobbá teszi az emberek hétköznapjait. Folyamatosan keressük a problémákat és a rájuk való megoldásokat. Ez nálam például szakmai ártalom… (mosolyog)

 

Mit gondoltok, mely tulajdonság lehet a leginkább megnyerő az embereknek az iRBeacon- ben?

 

Retrofit, olcsó, okos kütyü.

 

Nemzetközi piacra pozicionáltátok a terméket. Mely országok nyitottak az új fejlesztésekre? Van már tapasztalatotok e téren?

 

Ha a közösségi finanszírozásra szűkítjük a kört, akkor egyértelműen az USA, de egyre inkább érezhető a nyitás Európában is.

 

Mire vagytok a legbüszkébbek a projekt által elért eddigi sikerekben?

 

Arra, hogy több ezren bizalmat szavaztak nekünk és, hogy nagyon sok támogató, bíztató visszajelzést kaptunk.

 

Szakemberként mit javasolnátok azoknak, akik maguk is egy új ötletet birtokolnak? Mi lehet az első lépés?

 

Hogy minél hamarabb lépjenek a tettek mezejére, hónapokig-évekig el lehet startuposkodni a projekteket, gyönyörű gantt diagramokat rajzolgatva (a projekt ütemtervének átláthatóságára szolgáló diagram), tervezgetve, hogy kitől, mennyi pénzt és mire fognak költeni, de a hozzáadott érték és a munka oroszlánrésze nem ott kezdődik. (mosolyog)

 

Szerző: Gyeszát Zsolt

Hirdetés

Ajánlott cikkek:

Vissza

motivalodok.hu - Egy jó irány nem visz zsákutcába

© 2018 www.motivalodok.hu - Minden jog fenntartva.